Op 5 april heeft de minister van Volksgezondheid de Tweede Kamer in een brief de resultaten van de evaluatie van de overheveling van medicatie naar de ziekenhuisapotheken gestuurd. Ook de MPN Stichting was bij deze evaluatie betrokken.

De overheveling heeft qua kostenbeheersing gebracht waarvoor zij bedoeld was Het uitgangspunt dat patiënten geen last mochten ondervinden van de overheveling werd niet gerealiseerd. Dit laatste komt geheel overeen met de ervaringen van veel MPN-patiënten na de overheveling van de overige oncolytische medicatie per 1 januari 2015 (o.a. Hydroxycarbamide).  De evaluatie geeft hierover een aantal aanbevelingen.

Belangrijk is dat de minister heeft besloten om niet meer geneesmiddelen over te hevelen. Concreet betekent dit dat de geplande overheveling van de interferonen definitief niet doorgaat (deze was al eerder uitgesteld). Voor patiënten die interferon gebruiken lijkt dit goed nieuws, de kosten van de interferon zullen niet op het ziekenhuisbudget drukken en de medicatie wordt door de plaatselijke apotheek geleverd.

De volledige tekst van de brief aan de Kamer kunt u hier vinden.